IPARD

Kratko uputstvo za učestvovanje

IPARD javni pozivi – konkursi  se realizuje preko Uprave za agrarna plaćanja – UAP.Najčešće se IPARD konkursi objavljuju 2 puta tokom godine i plan programa se redovno objavljuje na sajtu UAP-a.Konkursi su klasifikovani po Merama i najzastupljenije su :

  • Mera 1 – Nabavka novog traktora (poseban konkurs), mehanizacija i priključne mašine i izgradnja objekata (skladišta, hladnjače, farme…)
  • Mera 3 – Prerada i marketing poljoprivrednih proizvoda (nabavka proizvodnih linija koji vrše funkciju prerade primarne poljoprivredne proizvodnje prvenstveno za povrtarstvo i voćarstvo)
  • Mera 7 – Turizam (Investicije u izgradnju novih objekata, rekonstrukcija postojećih, opremanje objekata sa pratećim sadržajem u svrhu razvoja seoskog – ruralnog turizma). Ovde je važno napomenuti da sve Mere imaju svoje uslove koje poljoprivredno gazdinstvo (ili preduzeće) mora  zadovoljiti da bi se dobila pozitivna ocena na konkursu.Primera radi,kod Mere 1 za nabavku novih traktora veće snage potrebno je da gazdinstvo ima u vlasništvu ili u zakupu  najmanje 20 ha poljoprivrednog zemljišta.Kod nabavke mehanizacije vezano za aplikaciju na  ratarstvo, gazdinstvo mora imati u vlasništvu ili u zakupu najmanje 50 ha poljoprivrednog zemljišta.Što se tiče Mere 7 koja je vezana za ruralni turizam, uslov je da se investicija realizuje u opštinama koje se nalaze na listi manje razvijenih opština (nalazi se na sajtu UAP-a).

Drugi važan faktor za učešće na IPARD konkursima je da se sakupi dovoljan broj bodova, pošto se prilikom svakog završenog konkursa pravi rang lista podnosioca zahteva.Kriterijumi za bodovanje su vezanu za pol nosioca gazdinstva (osobe ženskog pola dobijaju u startu 15 bodova), godište nosioca gazdinstva (ukoliko je ispod 40 godina u trenutku podnošenja zahteva – 15 bodova), članstvo u zadruzi (10 bodova), gazdinstvo ili preduzeće registrovano u Opštini sa otežanim uslovima rada (25 bodova), gazdinstvo se bavi organskom proizvodnjom (15 bodova) itd.Ukoliko je više kriterijuma ispunjeno,bodovi se sabiraju.

Ukratko procedura se sastoji da se nakon objave konkursa, gazdinstvo ili preduzeće koje želi da učestvuje prikupi opštu dokumentaciju (potvrde da nema dospelih potraživanja,kompletnu dokumentaciju iz Trezora vezano za gazdinstvo i setvenu strukturu…), odabrane ponude od strane dobavljača od kojih se planira nabavka,kao i druge najvažnije informacije o gazdinstvu (prinosi kultura, rashodi za repromaterijal i sirovine itd). Nakon prikupljanja navedene dokumentacije i podataka, priprema se  poslovni plan u skladu sa kriterijumima od strane raspisivača konkursa, popunjava se zahtev i kompletira se dokumentacija za predaju.

Nakon isteka roka konkursa i  predaje zahteva, objavljuje se  rang lista i  ukoliko  gazdinstvo ili preduzeće ima dovoljan broj bodova iznad crte, ovlašćena lica UAP-a vrše kontrolu predate dokumentacije.Ukoliko je procena da su inicijalni uslovi zadovoljeni, dokumentacija kompletna i ispravna,tada je naredna faza izlazak kontrolora UAP-a na adresu gazdinstva ili preduzeća na nultu kontrolu. Zapisnikom se utvrđuje da li se podaci na licu mesta poklapaju sa predatom dokumentacijom i ukoliko je sve u skladu sa pravilnikom, UAP u roku od 30 – 40 dana izdaje rešenje o prihvaćenom zahtevu podnosioca u kome su definisani svi uslovi za realizaciju investicije. Tek po dobijanju rešenja se stvaraju uslovi da podnosilac zahteva krene u realizaciju same investicije, koju podnosilac mora da realizuje u zadatom roku uz pomoć sopstvenih sredstava ili kreditom banke.Kada se investicija realizuje, podnosi se kompletna dokumentacija koja dokazuje da je predmet investicije isplaćen dobavljaču kao i  odabrani konsultant, podnosi se zahtev za isplatu.

Pre dobijanja samog rešenja,podnosilac zahteva će imati završnu kontrolu,na kojoj će se kontrolori uveriti na licu mesta da je investicija realizovana u skladu sa svim odredbama  rešenja.Ukoliko su svi uslovi zadovoljeni,gazdinstvo ili preduzeće dobija rešenja o isplati i nakon okvirno  30 dana će iznos odobrenih bespovratnih sredstava iz rešenja (60-65% od netto vrednosti procenjene vrednosti investicije) biti prebačeno na tekući račun podnosioca zahteva.Gazdinstvo ili preduzeće je dužno da u roku od 5 godina od isplate vodi računa o predmetu investicije u skladu sa uslovima i odredbama rešenja.Više detalja možete videti u delu Aktuelni konkursi – Pravilnici.

Energo-link usluge

Analiza i procena poslovnih performansi preduzeća

 Poljoprivrednog gazdinstva

Utvrđivanje prihvatljive investicije

Preporuka o učešću na konkursu

Priprema dokumentacije

Izrada poslovnog plana i podnošenja zahteva na učešće na konkursu

Monitoring

Aktivno praćenje projekta i lično prisustvo prilikom kontrola nadležnih institucija na licu mesta

Stalno izveštavanje

Stalno izveštavanje klijenta o razvoju projekta

Praćenje i izrada završnih izveštaja

Praćenje i izrada završnih izveštaja nakon realizacije projekta

Kontakt

064 1796961

andor.rafai@energo-link.rs